Monteringsanvisning extraljus

För att montera extraljus eller led ramp behöver man verktyg som vi listat här nedan

  • Hylsnyckelsats
  • Multimeter för DC
  • Fasta nycklar blocknycklar
  • Tänger - Avbitare, Skaltång, crimptång
  • Borrmaskin
  • Bågfil, metallsåg eller vinkelslip kan vara bra
  • En bra krypolja då det oftast medföljer rostfria skruv 

 

Tillbehör förutom extraljus

  • Fäste för extraljus
  • Extraljus relä eller extraljus kablage
  • crimphylsor Röd, Blå och Gul - vi rekommenderar skarvar med krympande isolering med lim.
  • kabelskor isolerade röda för brytaren
  • Buntband
  • Nitar eller montage skruv
  • Bultar, brickor och mutter M6 - M8 räcker
  • Strömtjuv blå eller lödkolv med lödtenn

Runda extraljus eller ledramp - Sensorer och adaptiv farthållare.

 Alla bilar är olika och det är bra att kolla vad man ska ha för relä och om det ens är möjligt att ha runda extraljus eller om enda alternativet är led ramp. Dagens bilar har mycket teknik så som parkeringssensorer och adaptiv farthållare. Det är sensorer som inte bör täckas för. Parkeringssensorer går att täcka om man klistrar dit nonsense kuddar på sensorerna. Adaptiva farthållaren bör man inte täcka då man får en felkod på ett säkerhetssystem. Adaptiva farthållare kan sitta på olika ställen beroende på bilmärke och modell men de sitter ofta fram i nedre grillen, bakom emblemet eller i vindrutan på bilen.

Se bilder på bilar med extraljus och led ramper som har adaptiva farhållare.

Relä analogt eller digitalt 12 volt

Ett extraljusrelä fungerar som en strömbrytare som behöver ström för att släppa igenom strömmen till extraljuset. Ett vanligt analogt extraljusrelä fungerar bara med 12 volt och det krävs då att man har det för att fungera. För att veta vilket relä som passar till just din bil måste man mäta vilken spänning man har på kabeln till helljuset framme vid lyktan. Ibland går det att mäta i kontaktstycket men vissa bilar bryter kretsen när kontakten är utdragen ur lyktan och visar ingen spänning alls. Då kan man göra ett hål i isolering för att mäta vad man får för ström när man slår på helljuset. Har man en bil med bi-xenon eller led strålkastare och man får ut 12 volt vid helljus så rekommenderar vi Modernum Analog lightning som är ett elektroniskt relä och bättre anpassad för känsligare elektronik. De har inte samma strömförbrukning som ett analogt relä. Får man inte ut 12 volt eller ingen spänning alls och ser man att kablarna är tvinnade så har du troligen can-bus styrt helljus. Har man canbus styrt helljus måste man omvandla digital signal till analog signal och de gör man med hjälp av en CanM8 box eller Modernum DL1200 som är digitala interface relän som omvandlar digitala signaler till analog 12 volt. Modernum DL1200 rekommenderar vi främst om man skall göra det själv och Can M8 för mer kunniga. DL1200 finns det enkla beskrivningar och CanM8 är det olika ställen inne i kupen man får ibland leta och plocka isär inredningen på bilar för att ansluta de korrekt. Därför är DL1200 ett enklare alternativ.

Koppla extraljus 12 volt plus styrt helljus

Börja alltid med att dra ut säkringen innan du börjar koppla in dina extraljus.

För att installera ett relä så är det bra att ha koll vad beteckningarna på relät betyder ofta finns det en beskrivning om man köper ett färdigt kablage tex extraljus kablage. Men här kommer en förklarning vart man ska dra kablarna om man vill vara säker.

Vid kopplingsplintarna finns det alltid nummer på de olika plintarna och ofta men inte alltid finns de en symboler på ovansidan på relät.

Märkningar på relä 4 pin vanligt tillslags relä 12-24 volt

87 - Ström till extraljuset +

86 - jord till relä -

85 - Tillslag från tex. helljuset 12v +

30 - Ström till relä +

På färdiga kablage brukar man använda 85 som tillslag till relä och 86 för jord till relä som också är förgrenat ut till extraljuset.

Vill man koppla med strömbrytare sätter man den i mellan 85 och tillslaget från huvud strålkastaren.

Obs! minusstyrt helljus

Vissa bilmodeller oftast japanska bilar har Minusstyrt helljus och då blir det lika fast tvärt om med plus och minus. Så de reläsatser som säljs färdiga är oftast för plus styrda helljus. Vanliga bilmärken som använt sig av jordstyrt helljus är Subaru och några volvo v40 har det förkommit på som vi gjort installationer på. Men så här kan kan du få det att fungera.

87 - jord ut till lampan  -

86 - plus polen på batteri för att relä ska fungera +

85 - Jord från tillslaget -

30 - Jord -

Dra en konstant plus till extraljuset med säkring eftersom helljuset bryter jorden när man slår av extraljuset och då slocknar helljuset. Har du minus styrt helljus rekommendera vi ej att koppla med färdiga satser då det kan lätt bli kortslutning om man inte tänker rätt.

För att veta vad som är minus styrt helljus får man ut 12 volt hela tiden även om lyset inte är på.

Montera extraljus eller led ramp

När man monterar extraljus med universal fäste för registreringsplåt så finns det massor med alternativ och tänker man bara att de ska sitta fast riktigt som när man surrar lasten på ett flak så är man rätt ute. Man ska givetvis inte förstöra något kring säkerheten eftersom man monterar ju oftast extraljus för just säkerheten. Vi har listat några saker som som kan vara bra att tänka på när man installerar extraljus.

  • Kolla vad som är runt om där du tänkt montera ljuset eller ljusen. Tex. parkeringssensorer, spolarmunstycken mm. kan det finns det risk för att man borrar i en slang eller kabel. Försök känn med fingrar om du kommer åt för att vara på säkra sidan. vill du vara helt säker montera av kofångaren.
  •  Vill man inte bulta fast den eller finns det inte möjlighet att dra fast fästet i någon balk så går det att använda Nitar som expanderar Fläknit eller slitnit för att dra i plasten. Men de bästa är alltid att fästa fästet i något stumt.
  • Borra inte för djupt då det finns ofta kylare bakom kofångare var noga att titta var du har allting.
  • När du bultat eller nitat fast fästet rakt och snyggt så skruvar man på extraljusen och sedan grov justerar man ungefär hur man vill ha ljuset inställt.
  • Har man runda extraljus rekommenderar vi alltid stabiliseringstag och dom brukar man få lov att kapa av något för att få i rätt längd. Tänk på att de är bara grovjusterat i verkstaden och man behöver finjustera efter en väg och lämna alltid lite justerings mån för finjusteringen. Kapa ett stag går utmärkt med en bågfil.

Koppla in DRL eller positionsljus i extraljusen

För att koppla in DRL eller positionsljus i ett extraljus gör man lika enkelt som när man kopplar extraljuset. Man testar med en multimeter och ser vart man har 12v + sedan gör man lika som när man koppla extraljuset. Det brukar oftast vara en kabel för positionsljuset då extraljuset redan har jord konstant.

Obs! Det är inte lagligt att köra med extra positionsljus i extraljuset då det hamnar på fel mått. så anslut det gärna med strömbrytare så man kan ha det avstängt när man kör på allmänna vägar.